Les Jeunes Ambassadeurs Lyriques est un programme unique au monde puisqu’il permet de présenter chaque année les meilleurs chanteurs canadiens à un certains nombre de décideurs du monde international de l’art lyrique, venant spécialement d’Europe pour les écouter, les sélectionner, puis les faire auditionner ou les engager dans nos théâtres du vieux continent et ainsi promouvoir le Canada au travers de ces ambassadeurs.
Longue vie au Theatre Lyrichoregra 20 et à ses Jeunes Ambassadeurs Lyriques !
Le programme des Jeunes Ambassadeurs Lyriques concerne la jeune génération de chanteurs du Canada et donne des occasions variées de lancer des carrières au-delà des frontières de ce pays. Pour beaucoup de jeunes chanteurs et chanteuses, ce soutien est le pre;ier pas vers la scèe d’opéra internationale. Parce qu’ils peuvent se présenter devant un comité international, ces jeunes gens reçoivent la chance d’un feed-back objectif de responsables et aui peuvent leur transmettre des conseils
artistiques. Être en tournée au niveau international, c’est aussi une expérience qui élargit l’horizon artistique du chanteur et l’aide dans sa carrière. Pour les directerus, le programme donne un résumé représentatif des talents prometteurs du Canada, et cela permet aussi uax organisateurs théâtraux et
de concerts des autres continents de faire des engagements qui auraient échoué sans ce programme aux frais minimes. Cete idée extraordinaire devrait être le modèle pour les initiatives semblables dans les autres pays. Je souhaite au Théâtre Lyrichorégra 20 pour cette raison, un avenir long et couronné de succès et bonne chance au 40ème anniversaire! (traduction)
Cordialement
It is a great pleasure to send you a brief statement about Les jeunes ambassadeurs lyriques from my
side. All the best for you and your program!
Les jeunes ambassadeurs lyriques is a very strong program for young emerging singers. Driven by the
admirable energy and inspiration of Alain Nonat, the program provides a unique opportunity for
young singers get their careers started on an international level. Canadian singers get known and get
onto the stage. Casting directors discover the potential of Canadian music education and proft from
high standards. For all these reasons, Les jeunes ambassadeurs lyriques is of great importance for
Canadian artists as well as for international opera companies. I wish great success for the upcoming
years.
It was an extraordinary pleasure to become involved in the JEUNES AMBASSADEURS LYRIQUE EXCHANGE PROGRAM, in 2012 when I became director of Theater Regensburg. Exchange is one of the prime necessities in this area of art indeed. I, as an european, consider it highly interesting to learn about theatre and art outside Europe, which is just one of the benefts being part of this program. The professional quality of the singers is most impressive. For young singers in particular it is of immense importance to present themselves in Europe. And for us -the European, the German in particular- in exchange, they can increase the quantity of promising young talents enormously. Alain Nonat, who runs this program most professional and passionate, creates a familial and secure atmosphere I sensed as highly exhilarating. Thitherto many young artists have found their way to Europe with this program and I wish for many more to come. I am very grateful for this cooperation so far and wish us all the best in future.
De très nombreux professionnels dans le monde connaissent cet événement que tu portes avec beaucoup de talent et d’abnégation pour faire connaitre les « jeunes pousses » du chant Canadien.
Nous avons pu découvrir au long de ces années de belles voix qui nous seraient resté inconnues par l’éloignement géographique de nos deux continents. En effet, la diffculté de se faire entendre donc connaitre reste un des facteurs pénalisants dans le monde des artistes lyriques en particulier. Bien que tout le monde sait que votre beau Pays est un « réservoir » de chanteurs avec un véritable potentiel artistique, l’immensité territoriale, les distances avec le réseau mondial de l’enseignement spécialisé et
des opéras, rendent diffcile l’éclosion des talents musicaux.
Les tremplins sont indispensables. Les Jeunes Ambassadeurs Lyriques y pourvoient.
Depuis près de dix ans, je suis en relation étroite avec Théâtre Lyrichorégra 20 et suis avec assiduité le programme des Jeunes Ambassadeurs Lyriques. J’ai participé à plusieurs sessions d’auditions à Montréal, Toronto et Vancouver, et j’ai pu chaque fois découvrir de véritables talents. Les artistes lyriques canadiens sont remarquablement formés et le niveau des auditions est très élevé. Bon nombre d’entre eux ont pu se faire connaître en France grâce au programme des Jeunes Ambassadeurs Lyriques et j’en ai moi-même engagé plusieurs à l’Opéra de Rennes. Je ne donnerai pour exemple que Marianne Lambert, qui a chanté chez nous à plusieurs reprises, notamment dans Le Directeur de Théâtre de Mozart et Rigoletto, de Verdi, dans lequel elle incarnait une Gilda virtuose et touchante. Les accords passés par le Théâtre Lyrichorégra 20 avec des concours internationaux européens sont une excellente initiative. Ils offrent une belle « rampe de lancement » aux jeunes artistes qui ont été distingués au printemps et s’avèrent très effcaces. Le grand concert de Montréal, en novembre, est lui aussi très utile car il donne une occasion aux directeurs d’opéra européens qui n’auraient pu les entendre de découvrir les « jeunes ambassadeurs lyriques » de l’année.
J’espère pouvoir me rendre à l’invitation du Théâtre Lyrichorégra 20 pour celui de novembre prochain.
Président des Forces Musicales, Syndicat des Orchestres et des Opéras Français – FRANCE
Pendant près d’un demi-siècle, je suis, ou l’un de mes plus proches collaborateurs. régulièrement invité
à écouter le programme des « Jeunes Ambassadeurs Lyriques» au Canada.
Cela a commencé quand j’étais directeur général au Musiktheaters im Revier à Gelsenkirchen.
Régulièrement nous avons pu entendre dans les villes canadiennes d’excellents jeunes talents qui ont
été engagés en l’Europe, que ce soit dans un engagement fxe ou dans un studio d’opéra.
Ce programme est également en mesure d’attirer l’attention de mes collègues directeurs d’opéra
européens sur le «Théâtre Lyrichorégra 20″ à Montréal, dirigé par Alain Nonat.
Alain Nonat a fondé et dirige d’une manière désintéressée et inlassable , avec peu de ressources et de
personnel et de grands efforts personnels l’une des institutions les plus importantes pour les jeunes chanteurs du pays et les amener en vie.
Depuis que je suis à Nuremberg, nous avons réussi avec la relation «Bavière-Québec » à développer
nos relations avec cette institution canadienne. (traduction)
Zum 40-jährigen Bestehen wünsche ich Alain Nonat alles Gute, Tatkraft und weiterhin viel Erfolg bei
der Vermittlung der Sängerinnen und Sänger!
Le programme des Jeunes Ambassadeurs Lyriques, porté avec passion et engagement par son
fondateur, Alain Nonat, fait aujourd’hui partie des grands programmes internationaux d’opéras.
Il contribue, pour ce qui concerne le Canada et plus particulièrement le Québec, à la découverte de
nouvelles voix, dont le Canada est riche, et dont il appartient ensuite aux directeurs des maisons
d’opéras dans le monde d’assurer la promotion et l’insertion.
La carrière d’un chanteur d’opéra se révèle de plus en plus exigeante, de part le faisceau de qualité
qu’on lui requiert aujourd’hui, mais aussi du fait de la mondialisation de la concurrence et de la relative
raréfaction des productions qui peuvent lui être proposées. Même si de nombreuses maisons d’opéras
s’ouvrent dans le monde, tout particulièrement en Chine et au Moyen-Orient, mais invitent
essentiellement les plus grands noms de l’opéra d’aujourd’hui.
Que continue donc à vivre intensément les » Jeunes Ambassadeurs Lyriques » pour qu’une chance puisse
être donnée à nos jeunes interprètes.
For the Bologna Opera House to participate in the Jeunes Ambassadeurs Lyriques program has an extraordinary importance. Since always the Bologna Opera House has been the starting point of very important careers. Among the singers, we can mention William Matteuzzi, Vincenzo La Scola, Daniela Dessi, Giuseppe Sabbatini and others who still are on the world stages.
The program managed by a man of experience as Alain Nonat is, for the young artists who Nonat selects carefully around the world, an extraordinary opportunity to perform in front of artistic directors and casting managers from many European Theaters for which also it can be a great opportunity to discuss their future programs and an ideas and opinions exchange.
The Teatro Comunale di Bologna was pleased to host Leigh-Ann Allen who was part of the cast of Jenufa by Leos Janacek in the operatic Season 2015 and is equally honored to host Ms. Beste Kallender and Mr. Hugo Laporte in the cast of Rigoletto on stage in November 2016. They are young artists who have been selected in the previous editions of the Jeunes Ambassadeurs Lyriques program to which we wish a long and successful life.
J’ai eu l’occasion de participer à deux éditions des Jeunes Ambassadeurs Lyriques. Envoyé tout
d’abord par Raymond Duffaut, Président du Centre Français de Promotion Lyrique, pour remettre un
prix français destiné à valoriser et encourager les jeunes talents lyriques, j’ai découvert ce projet
exceptionnel, unique et porté avec beaucoup d’effcacité.
Unique, parce qu’il permet à des jeunes chanteurs d’auditionner devant un jury constitué
essentiellement de directeurs artistiques de maisons d’opéra susceptibles de leur faire des propositions
concrètes d’engagement sur un plan international. De fait, chaque année, plusieurs chanteurs
décrochent des contrats : c’est un tremplin professionnel formidable pour de nouveaux talents.
Effcace, parce que le niveau des auditions est excellent : c’est une pépinière de jeunes artistes. Alain
Nonat porte ce projet avec une remarquable énergie, allant chercher de très bons candidats. Ainsi la
rencontre entre professionnels du monde lyrique et ces jeunes talents est particulièrement vertueuse.
Nous avons pu engager à l’Opéra de Massy-sud Paris deux jeunes chanteurs pour des rôles fondamentaux du répertoire : Fiordiligi (mai 2016 Cosi fan tutte / Mozart) et Schaunard (mars 2018 La Bohème – Puccini).
Nous soutenons sans réserve cette initiative. A la mission fondamentale d’ouvrir notre scène à des jeunes talents internationaux s’ajoute notre motivation francophone à collaborer avec cette initiative québécoise.
The program Jeunes Ambassadeurs Lyriques is unique in the world of opera. It is based on the
friendship of two states and serves young and talented singers.The selection of extraordinary participants is guaranteed by an experienced and visinary Opera Singer
– Alain Nonat. There is a high standard throughout the whole list of participants, as well as there is a high standard of jury members in the panel. All of these jurors are coming from different side of the opera business, general directors, casting directors, conductors who all have the ability to fnd fair fnalists and have the possibility to give the young singers the chance to develop in their institutions.
Therefore it is not an exemption that these talents fnd easily their way into professionality. From my
own point of view I can add the very positive example of mezzosprano Christianne Bélanger who had
her frst chance with Theater Augsburg. She used it, became a one year contract and spread out her
arms to Europe, fnding new theatres like Innsbruck and Ulm within just a few months.
I am very much appreciating the high standard of the Jeunes Ambassadeurs Lyriques program and wish
you the very best fort he next 40 years!
It is very important for me to have a platform by the JAL which presents the « market » and the scene of
esp. canadian/quebecois singers to me; without this connection and network. I, like many other artistic
directors in bavaria and germany would never ever get the chance and the knowledge of the rich and
high level of the upcoming generation of canadian singers.
In the last seasons I did engage several singers either for trainee programs and auditions but also as
understudies/covers and last but not least for guest contracts (for e.g. in a gala performance of Verdis
LA TRAVIATA and a revival of Stravinsky’s THE RAKE’S PROGRESS).
I did beneft a lot from the quebecois-bavaroise-cooperation and especially from the JAL for the last
years and I know, that many of my colleagues could/did like me engage talented young singers
by/through the JAL.
Leaving bavaria and going to austria as the upcoming artistic director of the State theatre of Upper
Austria (Landestheater Linz www.landestheater-linz.at)<http://www.landestheater-linz.at> I do hope to
continue our successful cooperation under new conditions. Having found a new opera studio (atelier
lyrique) I am looking forward to come again to Montréal to hear new talents for our cast.
I was invited by Alain Nonat to Montréal and Toronto to listen to young Canadian singers in May
2015. It was a really nice experience, I heard a lot of convincing voices and choose to give one of
them, a young tenor, the opportunity to sing Don Ottavio in my theatre. It was his frst professional
contract and his frst real experience on stage, I think it was wonderful for him and he made, during the
rehearsal time, stupending progress. This programme “Jeunes ambassadeurs lyriques” is a real
opportunity for European producers to discover Canadian talents; it is absolutely sure we wouldn’t be
as curious as it is for this country if there wasn’t this program”.
To make a career as an opera singer is extremely diffcult in these times of reduced funding for the arts.
This is especially true in Mexico, where there is a wealth of talent, but a paucity of opportunity. The
Jeunes Ambassadeurs Lyriques program recognizes the importance of discovering and providing
opportunities for the most promising young singers in Canada, a mission very similar to ours at Opera
de San Miguel. Through our collaboration with JAL, each year we are able to bring a gifted young
Canadian singer to perform in San Miguel de Allende. In return we are able to send a an exciting
young Mexican singer to the annual JAL auditions in Montreal, where he or she has an opportunity to
perform alongside Canadian and International singers before a panel of opera impresarios from
companies in North America, Europe and Asia. In addition to the many Canadian singers who win
engagements each year with international opera companies, every singer we have sent to Montreal
from Mexico has won engagements as well. We are proud that Opera San Miguel is the frst Mexican
company ever to be invited to participate at JAL, and we look forward to a long and fruitful
collaboration for the mutual beneft of Canadian and Mexican singers alike.
I would like to congratulate you on the occasion of 40th anniversary of the Théâtre Lyrichorégra 20.
As a director of the Slovak State Philharmonic Kosice, I’had the opportunity to work with Jeunes
Ambassadeurs Lyriques program on several times. I am thankfull, that I could meet and choose young
artists and some of them have been invited to work as soloists with Professional european orchestras.
Work with young singer is something very special , and I feel, there is always something to look
forward to.
Every one meeting with you and the other members of the international committee left me unforgetable
artistics and personal experiences.
I highly appreciate your excellent leadership, our fruitfull cooperation and I wish you all the best for
many years.
To whom it may concerm. Rinko YOSHINO is a pianist and an organizer for Pianoforte Association
living in Yokkaichi, Japan. She has been cooperating with Mr. Alain Nonat for eight years in his
marvelous work organizing “Les Jeunes Ambassadeurs Lyriques”.
Every November since 2008, Mr. Nonat and his organization invite a Japanese singer to their project
in Montreal. All the Japanese singers who were selected for its program appreciate how high the
international level is, which motivates them to study harder.
In 2011, to show her appreciation to Mr. Nonat, Yoshino organized a frst concert tour in Japan which
featured a Canadian singer.
The tour is mainly held in her hometown Yokkaichi and its environs. A notable example includes
Nagoya, the fourth biggest city in Japan.
Yoshino has already invited fve Canadian singers, and the sixth will come in October this year.
Each time she performs with them, she is astonished at their voice quality, technique, musicality and
personality. Each singer also acquires a good reputation with the Japanese audience and concert
managers.
Rinko Yoshino is grateful to have such a positive relationship between Canada and Japan, and she
hopes to continue this exchange program as long as possible.
International exchange is a very important element in today’s opera business. The theaters are
constantly looking for new talent and they are depending on contributors from all over the world to
help them fnd it. Young singers on the other hand need to be exposed to the international network, not
only to increase their chances to fnd engagements, but even more importantly to broaden their views
and gain input and advice in order to improve their artistry. The “Jeunes ambassadeurs lyriques”
programme is an initiative that by presenting selected Canadian singers to an international jury and by
creating opportunities for these singers to come to Europe opens doors both for the European partners
as well as for the emerging Canadian artists. Our theater would not have the possibility to hear singers
from all over Canada if it wasn’t for the “Jeunes ambassadeurs lyriques”, and it is thanks to its
president Alain Nonat that we have been able to invite some of these singers to Munich and share our
expertise and work with them. The efforts that have been put into this program have proven very
fruitful, and I hope that many more Canadian singers will have the chance to beneft from it.
Cela fait plus de quinze ans que je participe aux activités du Theatre Lyrichorégra 20 dirigé par Alain
Nonat. Le message ainsi que la vocation de cette organisation se dédie à la promotion de jeunes
chanteurs essentiellement issus du Canada. En tant que directeur d’une maison d’opéra je constate que
nous avons plus que jamais besoin de telles structures afn d’assurer le bon vivement ainsi que
l’éblouissement de nos maisons. Au cours de ces années avec mes collègues venus de nombreux pays
nous avons pu entendre une bonne foulée de bons chanteurs et chanteuses dont un nombre
remarquable font aujourd’hui une puissante carrière en enrichissant ainsi les opéras du monde entier.
En analysant l’énorme travail d’Alain Nonat on se rend rapidement compte de la validité évidente de
ses démarches créant de manière ultra professionelle un réseau d’artistes performants contribuant ainsi
à la pérénité de l’excellente réputation du Canada en matière Lyrique.
Il n’esst jamais décevant d’entreprendre annuellement le voyage a`Montreal en Novembre afn
d’assister aux concerts fnaux des „Jeunes ambassadeurs Lyriques. On y repère souvent une ou un
artiste pour lequel notre publique se ravira.
Je souhaite longue vie aux „Jeunes Ambassadeur Lyriques“ et m’incline profondément devant
l’engagement personel de Monsieur Nonat.
Congratulations on the 40 anniversary of Théâtre Lyricoregra 20, and my best wishes for the future. Alain Nonat’s Jeunes Ambassadeurs Lyriques program gives promising young Canadian singers a platform to showcase their achievements and the much-needed experience crucial to the future of their careers. JAL is equally helpful in advancing Canada’s
international reputation as a country committed to the training and promotion of its remarkable operatic talent. This exposure for young artists, in addition to casting and artistic directors introducing Canadian singers to their own audiences around the world, is admirable and crucial to the art form.
Congratulations on the 40th anniversary of Théâtre Lyricoregra 20. In his forty years of running JAL, Alain Nonat has provided young Canadian singers a viable program to showcase their achievements as well as providing the mentorship crucial to the development
of their careers. International exchange is an important element in today’s opera business.
Opera companies are always looking for new talent and they depend on contributors from all over the world to help them fnd it. JAL has done a remarkable job in providing the platform for this international exchange to happen.