Théâtre Lyrichorégra 20, a non-profit organisation, was founded in 1976 by tenor Alain Nonat with the help of many important persons from the lyric and dance circles from Canada and France.

QUELQUES MOTS DE DIRECTEURS
D 'OPERA ET DE CHANTEURS
a

QUELQUES MOTS DE DIRECTEURS

D ‘OPERA ET DE CHANTEURS

Tom Wright 

Interim General Director / Director of Artistic Planning- Opera de Vancouver CANADA

Les Jeunes Ambassadeurs Lyriques est un programme unique au monde puisqu’il permet de présenter chaque  année  les  meilleurs  chanteurs  canadiens  à  un  certains  nombre  de  décideurs  du  monde international de l’art lyrique, venant spécialement d’Europe pour les écouter, les sélectionner, puis les faire auditionner ou les engager dans nos théâtres du vieux continent et ainsi promouvoir le Canada au travers de ces ambassadeurs.

Longue vie au Theatre Lyrichoregra 20 et à ses Jeunes Ambassadeurs Lyriques !

Vincent Monteil

Directeur Musical de l’Opéra Studio- Conseiller Musical de l’OnR Opéra national du Rhin   FRANCE

Le  programme  des  Jeunes  Ambassadeurs  Lyriques  concerne  la  jeune  génération  de  chanteurs  du Canada et donne des occasions variées de lancer des carrières au-delà des frontières de ce pays. Pour beaucoup  de  jeunes  chanteurs  et  chanteuses,  ce  soutien  est  le  pre;ier  pas  vers  la  scèe  d’opéra internationale.  Parce  qu’ils  peuvent  se  présenter  devant  un  comité  international,  ces  jeunes  gens reçoivent la chance d’un feed-back objectif de responsables et aui peuvent leur transmettre des conseils

artistiques.  Être  en  tournée  au  niveau  international,  c’est  aussi  une  expérience  qui  élargit  l’horizon artistique du chanteur et l’aide dans sa carrière. Pour les directerus, le programme donne un résumé représentatif des talents prometteurs du Canada, et cela permet aussi uax organisateurs théâtraux et

de concerts des autres continents de faire des engagements qui auraient échoué sans ce programme aux frais minimes. Cete idée extraordinaire devrait être le modèle pour les initiatives semblables dans les autres pays. Je souhaite au Théâtre Lyrichorégra 20 pour cette raison, un avenir long et couronné de succès et bonne chance au 40ème anniversaire! (traduction)

Cordialement

Stefan Vogel

Operngeschäftsführer – Staatstheater Mainz-  ALLEMAGNE

It is a great pleasure to send you a brief statement about Les jeunes ambassadeurs lyriques from my

side. All the best for you and your program!

Les jeunes ambassadeurs lyriques is a very strong program for young emerging singers. Driven by the

admirable  energy  and  inspiration  of  Alain  Nonat,  the  program  provides  a  unique  opportunity  for

young singers get their careers started on an international level. Canadian singers get known and get

onto the stage. Casting directors discover the potential of Canadian music education and proft from

high  standards.  For  all  these  reasons,  Les  jeunes  ambassadeurs  lyriques  is  of  great  importance  for

Canadian artists as well as for international opera companies. I wish great success for the upcoming

years.

Berthold Schneider

Opernintendant – Wuppertaler Bühnen – ALLEMAGNE

It  was  an  extraordinary  pleasure  to  become  involved  in  the  JEUNES  AMBASSADEURS  LYRIQUE  EXCHANGE PROGRAM, in 2012 when I became director of Theater Regensburg. Exchange is one of the prime necessities in this area of art indeed. I, as an european, consider it highly interesting to learn about theatre and art outside Europe, which is just one of the benefts being part of this program. The professional quality of the singers is most impressive. For young singers in particular it is of immense importance to present themselves in Europe. And for us -the European,  the German  in  particular-  in exchange, they can increase the quantity of promising young talents enormously. Alain Nonat, who runs this program most professional and passionate, creates a familial and secure atmosphere I sensed as highly exhilarating. Thitherto many young artists have found their way to Europe with this program and I wish for many more to come. I am very grateful for this cooperation so far and wish us all the best in future.

Jens Neundorff von Enzberg

Intendant – Opera Theater Regensburg- ALLEMAGNE

De  très  nombreux  professionnels  dans  le  monde  connaissent  cet  événement  que  tu  portes   avec beaucoup de talent et d’abnégation pour faire connaitre les « jeunes pousses » du chant Canadien.

Nous avons pu découvrir au long de ces années de belles voix qui nous seraient resté inconnues par l’éloignement géographique de nos deux continents. En effet, la diffculté de se faire entendre donc connaitre reste un des facteurs pénalisants dans le monde des artistes lyriques en particulier. Bien que tout le monde sait que votre beau Pays est un « réservoir » de chanteurs avec un véritable potentiel artistique, l’immensité territoriale, les distances avec le réseau mondial de l’enseignement spécialisé et

des opéras, rendent diffcile l’éclosion des talents musicaux.

Les tremplins sont indispensables. Les Jeunes Ambassadeurs Lyriques y pourvoient.

Claude-Henri Bonnet

Directeur général et artistique – Opéra de Toulon – FRANCE

Depuis près de dix ans, je suis en relation étroite avec Théâtre Lyrichorégra 20 et suis avec assiduité le programme  des  Jeunes  Ambassadeurs  Lyriques.  J’ai  participé  à  plusieurs  sessions  d’auditions  à Montréal,  Toronto  et  Vancouver,  et  j’ai  pu  chaque  fois  découvrir  de  véritables  talents.  Les  artistes lyriques canadiens sont remarquablement formés et le niveau des auditions est très élevé. Bon nombre d’entre  eux  ont  pu  se  faire  connaître  en  France  grâce  au  programme  des  Jeunes  Ambassadeurs Lyriques et j’en ai moi-même engagé plusieurs à l’Opéra de Rennes. Je ne donnerai pour exemple que Marianne  Lambert,  qui  a  chanté  chez  nous  à  plusieurs  reprises,  notamment  dans  Le  Directeur  de Théâtre de Mozart et Rigoletto, de Verdi, dans lequel elle incarnait une Gilda virtuose et touchante. Les accords passés par le Théâtre Lyrichorégra 20 avec des concours internationaux européens sont une  excellente  initiative.  Ils  offrent  une  belle  “rampe  de  lancement”  aux  jeunes  artistes  qui  ont  été distingués au printemps et s’avèrent très effcaces. Le grand concert de Montréal, en  novembre, est lui aussi  très  utile  car  il  donne  une  occasion  aux  directeurs  d’opéra  européens  qui  n’auraient  pu  les entendre de découvrir les “jeunes ambassadeurs lyriques” de l’année.

J’espère pouvoir me rendre à l’invitation du Théâtre Lyrichorégra 20 pour celui de novembre prochain.

Alain Surrans

Directeur de l’Opéra de Rennes

Président des Forces Musicales, Syndicat des Orchestres et des Opéras Français – FRANCE

Pendant près d’un demi-siècle, je suis, ou l’un de mes plus proches collaborateurs. régulièrement invité

à écouter le programme des “Jeunes Ambassadeurs Lyriques» au Canada.

Cela  a  commencé  quand  j’étais  directeur  général  au Musiktheaters   im   Revier à  Gelsenkirchen.

Régulièrement nous avons pu entendre dans les villes canadiennes d’excellents jeunes talents qui ont

été engagés en l’Europe, que ce soit dans un engagement fxe ou dans un studio d’opéra.

Ce  programme  est  également  en  mesure  d’attirer  l’attention  de  mes  collègues  directeurs  d’opéra

européens sur le «Théâtre Lyrichorégra 20″ à Montréal, dirigé par Alain Nonat.

Alain Nonat a fondé et dirige d’une manière désintéressée et inlassable , avec peu de ressources et de

personnel  et  de  grands  efforts  personnels  l’une  des  institutions  les  plus  importantes  pour  les  jeunes chanteurs du pays et les amener en vie.

Depuis que je suis à Nuremberg, nous avons réussi avec la relation «Bavière-Québec” à développer

nos relations avec cette institution canadienne. (traduction)

Zum 40-jährigen Bestehen wünsche ich Alain Nonat alles Gute, Tatkraft und weiterhin viel Erfolg bei

der Vermittlung der Sängerinnen und Sänger!

Peter Theiler

Staatsintendant -Opéra Staatstheater Nürnberg – ALLEMAGNE

Le  programme  des  Jeunes  Ambassadeurs  Lyriques,  porté  avec  passion  et  engagement  par  son

fondateur, Alain Nonat, fait aujourd’hui partie des grands programmes internationaux d’opéras.

Il contribue, pour ce qui concerne le Canada et plus particulièrement le Québec, à la découverte de

nouvelles  voix,  dont  le  Canada  est  riche,  et  dont  il  appartient  ensuite  aux  directeurs  des  maisons

d’opéras dans le monde d’assurer la promotion et l’insertion.

La carrière d’un chanteur d’opéra se révèle de plus en plus exigeante, de part le faisceau de qualité

qu’on lui requiert aujourd’hui, mais aussi du fait de la mondialisation de la concurrence et de la relative

raréfaction des productions qui peuvent lui être proposées. Même si de nombreuses maisons d’opéras

s’ouvrent   dans   le   monde,   tout   particulièrement   en   Chine   et   au   Moyen-Orient,   mais   invitent

essentiellement les plus grands noms de l’opéra d’aujourd’hui.

Que continue donc à vivre intensément les ” Jeunes Ambassadeurs Lyriques” pour qu’une chance puisse

être donnée à nos jeunes interprètes.

Raymond Duffaut

Conseiller artistique de l’Opéra Grand Avignon

Président du Centre français de promotion lyrique.- FRANCE

For  the  Bologna  Opera  House  to  participate  in  the  Jeunes  Ambassadeurs  Lyriques  program  has  an extraordinary importance. Since always the Bologna Opera House has been the starting point of very important careers. Among the singers, we can mention William Matteuzzi, Vincenzo La Scola, Daniela Dessi, Giuseppe Sabbatini and others who still are on the world stages.

The program managed by a man of experience as Alain Nonat is, for the young artists who Nonat selects carefully around the world, an extraordinary opportunity to perform in front of artistic directors and casting managers from many European Theaters for which also it can be a great opportunity to discuss their future  programs and an ideas and opinions exchange.

The  Teatro  Comunale  di  Bologna  was  pleased  to  host  Leigh-Ann  Allen  who  was  part of  the cast  of Jenufa  by  Leos  Janacek    in  the  operatic  Season  2015  and  is  equally  honored  to  host  Ms.  Beste Kallender and Mr. Hugo Laporte in the cast of Rigoletto on stage in November 2016. They are young artists who have been selected in the previous editions of the Jeunes Ambassadeurs Lyriques program to which we wish a long and successful life.

Mauro Gabrieli

Artistic Administrator- Opéra de Bologne- ITALIE

J’ai  eu  l’occasion  de  participer  à  deux  éditions  des  Jeunes  Ambassadeurs  Lyriques.  Envoyé  tout

d’abord par Raymond Duffaut, Président du Centre Français de Promotion Lyrique, pour remettre un

prix  français  destiné  à  valoriser  et  encourager  les  jeunes  talents  lyriques,  j’ai  découvert  ce  projet

exceptionnel, unique et porté avec beaucoup d’effcacité.

Unique,   parce   qu’il   permet   à   des   jeunes   chanteurs   d’auditionner   devant   un   jury   constitué

essentiellement de directeurs artistiques de maisons d’opéra susceptibles de leur faire des propositions

concrètes  d’engagement  sur  un  plan  international.  De  fait,  chaque  année,  plusieurs  chanteurs

décrochent des contrats : c’est un tremplin professionnel formidable pour de nouveaux talents.

Effcace, parce que le niveau des auditions est excellent : c’est une pépinière de jeunes artistes. Alain

Nonat porte ce projet avec une remarquable énergie, allant chercher de très bons candidats. Ainsi la

rencontre entre professionnels du monde lyrique et ces jeunes talents est particulièrement vertueuse.

Nous  avons  pu  engager  à  l’Opéra  de  Massy-sud  Paris  deux  jeunes  chanteurs  pour  des  rôles fondamentaux du répertoire : Fiordiligi (mai 2016 Cosi fan tutte / Mozart) et Schaunard (mars 2018 La Bohème – Puccini).

Nous  soutenons  sans  réserve  cette  initiative.  A  la  mission  fondamentale  d’ouvrir  notre  scène  à  des jeunes talents internationaux s’ajoute notre motivation  francophone  à collaborer avec  cette  initiative québécoise.

Xavier Adenot

Directeur de production. Opéra de Massy- FRANCE

The  program  Jeunes  Ambassadeurs  Lyriques  is  unique  in  the  world  of  opera.  It  is  based  on  the

friendship of two states and serves young and talented singers.The selection of extraordinary participants is guaranteed by an experienced and visinary Opera Singer

– Alain Nonat. There is a high standard throughout the whole list of participants, as well as there is a high standard of jury members in the panel. All of these jurors are coming from different side of the opera  business,  general  directors,  casting  directors,  conductors  who  all  have  the  ability  to  fnd  fair fnalists and have the possibility to give the young singers the chance to develop in their institutions.

Therefore it  is not an exemption that these talents fnd easily their way into professionality. From my

own point of view I can add the very positive example of mezzosprano Christianne Bélanger who had

her frst chance with Theater Augsburg. She used it, became a one year contract and spread out her

arms to Europe, fnding new theatres like Innsbruck and Ulm within just a few months.

I am very much appreciating the high standard of the Jeunes Ambassadeurs Lyriques program and wish

you the very best fort he next 40 years!

Georg Heckel

Geschäftsführender Leiter Musiktheater und Stellvertreter der Intendantin

Opéra Theater Augsburg – ALLEMAGNE

It is very important for me to have a platform by the JAL which presents the “market” and the scene of

esp. canadian/quebecois singers to me; without this connection and network. I, like many other artistic

directors in bavaria and germany would never ever get the chance and the knowledge of the rich and

high level of the upcoming generation of canadian singers.

In the last seasons I did engage several singers either for trainee programs and auditions but also as

understudies/covers and last but not least for guest contracts (for e.g. in a gala performance of Verdis

LA TRAVIATA and a revival of Stravinsky’s THE RAKE’S PROGRESS).

I did beneft a lot from the quebecois-bavaroise-cooperation and especially from the JAL for the last

years  and  I  know,  that  many  of  my  colleagues  could/did  like  me  engage  talented  young  singers

by/through the JAL.

Leaving bavaria and going to austria as the upcoming artistic director of the State theatre of Upper

Austria (Landestheater Linz www.landestheater-linz.at)<http://www.landestheater-linz.at> I do hope to

continue our successful cooperation under new conditions. Having found a new opera studio (atelier

lyrique) I am looking forward to come again to  Montréal to hear new talents for our cast.

Hermann Schneider

Artistic director – Landestheater Linz – AUTRICHE

I  was  invited  by  Alain  Nonat  to Montréal and  Toronto  to  listen  to  young  Canadian  singers in  May

2015. It was a really nice experience, I heard a lot of convincing voices and choose to give one of

them, a young tenor, the opportunity to sing Don Ottavio in my theatre. It was his frst professional

contract and his frst real experience on stage, I think it was wonderful for him and he made, during the

rehearsal  time,  stupending  progress.  This  programme  “Jeunes  ambassadeurs  lyriques”  is  a  real

opportunity for European producers to discover Canadian talents; it is absolutely sure we wouldn’t be

as curious as it is for this country if there wasn’t this program”.

 

 

Frédéric Roels

Directeur général et artistique – Opéra de Rouen Normandie – France

To make a career as an opera singer is extremely diffcult in these times of reduced funding for the arts.

This is especially true in Mexico, where there is a wealth of talent, but a paucity of opportunity.  The

Jeunes  Ambassadeurs  Lyriques  program  recognizes  the  importance  of  discovering  and  providing

opportunities for the most promising young singers in Canada, a mission very similar to ours at Opera

de San Miguel.  Through our collaboration with JAL, each year we are able to bring a gifted young

 

Canadian singer to perform in San Miguel de Allende.  In return we are able to send a an exciting

young Mexican singer to the annual JAL auditions in Montreal, where he or she has an opportunity to

perform  alongside  Canadian  and  International  singers  before  a  panel  of  opera  impresarios  from

companies in North America,  Europe  and  Asia.  In addition  to the many Canadian  singers  who win

engagements each year with international opera companies, every singer we have sent to Montreal

from Mexico has won engagements as well.  We are proud that Opera San Miguel is the frst Mexican

company  ever  to  be  invited  to  participate  at  JAL,  and  we  look  forward  to  a  long  and  fruitful

collaboration for the mutual beneft of Canadian and Mexican singers alike.

John Bills

Director Artístico – Ópera de San Miguel  – MEXIQUE

I would like to congratulate you on the occasion of 40th anniversary of the Théâtre Lyrichorégra 20.

As  a  director  of  the  Slovak  State  Philharmonic  Kosice,  I’had  the  opportunity  to  work  with  Jeunes

Ambassadeurs Lyriques program on several times. I am thankfull, that I could meet and choose young

artists and some of them have been invited to work as soloists with Professional european orchestras.

Work  with  young  singer  is  something  very  special  ,  and  I  feel,  there  is  always  something  to  look

forward to.

Every one meeting with you and the other members of the international committee left me unforgetable

artistics and personal experiences.

I highly appreciate your excellent leadership, our fruitfull cooperation and I wish you all the best for

many years.

Julius Klein

Executive director of the Slovak State Philharmonic Kosice – SLOVAQUIE

To whom it may concerm. Rinko YOSHINO is a pianist and an organizer for Pianoforte Association

living in Yokkaichi, Japan. She has been cooperating with Mr. Alain Nonat for eight years in his

marvelous work organizing “Les Jeunes Ambassadeurs Lyriques”.

Every November since 2008, Mr. Nonat and his organization invite a Japanese singer to their project

in Montreal. All the Japanese singers who were selected for its program appreciate how high the

international level is, which motivates them to study harder.

In 2011, to show her appreciation to Mr. Nonat, Yoshino organized a frst concert tour in Japan which

featured a Canadian singer.

The tour is mainly held in her hometown Yokkaichi and its environs. A notable example includes

Nagoya, the fourth biggest city in Japan.

Yoshino has already invited fve Canadian singers, and the sixth will come in October this year.

Each time she performs with them, she is astonished at their voice quality, technique, musicality and

personality. Each singer also acquires a good reputation with the Japanese audience and concert

managers.

Rinko Yoshino is grateful to have such a positive relationship between Canada and Japan, and she

hopes to continue this exchange program as long as possible.

Rinko Yoshino

Pianist and Organizer for Pianoforte Association in Yokkaichi – JAPON

International  exchange  is  a  very  important  element  in  today’s  opera  business.  The  theaters  are

constantly looking for new talent and they are depending on contributors from all over the world to

help them fnd it. Young singers on the other hand need to be exposed to the international network, not

only to increase their chances to fnd engagements, but even more importantly to broaden their views

and  gain  input  and  advice  in  order  to  improve  their  artistry.  The  “Jeunes  ambassadeurs  lyriques”

programme is an initiative that by presenting selected Canadian singers to an international jury and by

creating opportunities for these singers to come to Europe opens doors both for the European partners

 

as well as for the emerging Canadian artists. Our theater would not have the possibility to hear singers

from  all  over  Canada  if  it  wasn’t  for  the  “Jeunes  ambassadeurs  lyriques”,  and  it  is  thanks  to  its

president Alain Nonat that we have been able to invite some of these singers to Munich and share our

expertise  and  work  with  them.  The  efforts  that  have  been  put  into  this  program  have  proven  very

fruitful, and I hope that many more Canadian singers will have the chance to beneft from it.

Henning Ruhe

International Relations & Director Young Artist Program, Bayerische Staatsoper Münich-ALLEMAGNE

Cela fait plus de quinze ans que je participe aux activités du Theatre Lyrichorégra 20 dirigé par Alain

Nonat.  Le  message  ainsi  que  la  vocation  de  cette  organisation  se  dédie  à  la  promotion  de  jeunes

chanteurs essentiellement issus du Canada. En tant que directeur d’une maison d’opéra je constate que

nous  avons  plus  que  jamais  besoin  de  telles  structures  afn  d’assurer  le  bon  vivement  ainsi  que

l’éblouissement de nos maisons. Au cours de ces années avec mes collègues venus de nombreux pays

nous  avons  pu  entendre  une  bonne  foulée  de  bons  chanteurs  et  chanteuses  dont  un  nombre

remarquable font aujourd’hui une puissante carrière en enrichissant  ainsi les opéras du monde entier.

En analysant l’énorme travail d’Alain Nonat on se rend rapidement compte de la validité évidente de

ses démarches créant de manière ultra professionelle un réseau d’artistes performants contribuant ainsi

à la pérénité  de l’excellente réputation du Canada en matière Lyrique.

Il  n’esst  jamais  décevant  d’entreprendre  annuellement  le  voyage  a`Montreal  en  Novembre  afn

d’assister  aux  concerts  fnaux  des  „Jeunes  ambassadeurs  Lyriques.  On  y  repère  souvent  une  ou  un

artiste pour lequel notre publique se ravira.

Je  souhaite  longue  vie  aux  „Jeunes  Ambassadeur  Lyriques“  et  m’incline  profondément  devant

l’engagement personel de Monsieur Nonat.

Guy Montavon

Intendant de l’Opéra d’Erfurt – ALLEMAGNE

Congratulations on the 40  anniversary of Théâtre Lyricoregra 20, and my best wishes for the future.  Alain  Nonat’s   Jeunes   Ambassadeurs  Lyriques  program   gives  promising  young Canadian   singers   a   platform   to   showcase   their   achievements   and   the   much-needed experience crucial to the future of their careers. JAL is equally helpful in advancing Canada’s

international  reputation  as  a  country  committed  to  the  training  and  promotion  of  its remarkable operatic talent. This exposure for young artists, in addition to casting and artistic directors introducing Canadian singers to their own audiences around the world, is admirable and crucial to the art form.

Alexander Neef

General Director -Canadian Opera Company – CANADA

Congratulations on the 40th anniversary of Théâtre Lyricoregra 20. In his forty years of running JAL, Alain Nonat has provided young Canadian singers a viable program to showcase their achievements as well as providing the mentorship crucial to the development

of their careers. International exchange is an important element in today’s opera business.

Opera companies are always looking for new talent and they depend on contributors from all over the world to help them fnd it. JAL has done a remarkable job in providing the platform for this international exchange to happen.

Sorry, no posts matched your criteria.
QUELQUES MOTS DE DIRECTEURS D 'OPERA ET DE CHANTEURS

COMMENTAIRES DE DIRECTEURS D’OPÉRA SUR PROGRAMME DES JEUNES AMBASSADEURS LYRIQUE.

Téléchargement
EnglishFrenchGermanItalianSpanish